أخر الاخبار

رواية الحب ام المال الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم اسراء هاني

 

رواية الحب ام المال الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم اسراء هاني

رواية الحب ام المال الفصل الثالث 3 الجزء الثاني

الجزء الثاني بارت ٣
يوسف : يلا يا سوسو حتتأخري على الجامعة 
اسراء : حاضر يا حبيبي لسة فاضل ساعة عالمحاضرة
خرجت بفستان قصير لمنتصف فخذها بفتحة من الجانب و مکشوف الصدر والظهر
يوسف و هي يعض على شفتيه : يعني قصدك الساعة . نلعب دي فيها



اسراء : لا يلا عشان توصلن
ي يوسف و هو ينظر لها : اوصلك فين
 اسراء : الجامعة

يوسف : اسراء ما تعصبنيش اوصلك فين بقميص النوم اللي انتي لابساه ده

اسراء بحزن : ماله

يوسف : اسراء مش عايز ازعلك

اسراء : ما تقدرش اساسا

يوسف بضحك " طيب يلا غيري

ارتدت فوقه معطف طويل وحجاب جميل جدا زادها جمال

يوسف : طيب ليه لابسة اللي تحت ده بدال حتلبسي الجاكيت

اسراء : عجبني عايز اشوف رايك فيه

يوسف : ما قولتلك اذا مش مستعجلة حقولك رايك فيه
 اسراء : هاهاها يلا بدون دلع

یوسف : تمام یا باشا مش حرام عليكي تجننيني كدة و امشي على ما فيش

صعدت بجواره و قالت برجاء و حب

اسراء " ينفع نميل نسلم على بابا و ماما قبل الجامعة شويا
 يوسف : اكيد ينفع يا قلبي و اذا ما فيش عندك محاضرات مهمة نقضي اليوم عندهم

اسراء : و حتفضل معايا

يوسف " انا قولت نقضي بنون الجماعة
 اسراء : يوسف انا بحبك اوي اوي
نظر لها بحب و ابتسم و اكمل القيادة ماذا يخبرها وكيف يخبرها انها اغلى من نور عينيه يستمتع باسعادها



دخلت البيت و قبل أن تصعد السلالم خلعت المعطف يوسف " كان لبستي حاجة أطول من كدة يعني حتى لو اهلك بغير عليكي من الهوا

اسراء : يا حبيبي دول اهلي يعني بلاش الغيرة الزايدة حبيبي انت

دخل المكان و كان مظلم

اسراء : ايه ده في ايه يوسف : استني اولع النور
قام بتشغيل النور ليصدر صوت اغاني و العاب نارية
يوسف بضحك بعد أن أخذها في حضنه عند خوفه : ايه ده
بدأت اسراء تغني مع الأغنية كل عام و انت حبيبي 

كل عام وانت بخير

كل عام و انت نصيبي مهما في الدنيا يكون
يوسف بسعادة : تصدقي كنت ناسي
اسراء : كل عام وانت حبيبي و قلبي و اغلى حاجة في حياتي كل عام و انت معايا و انا مجنناك

يوسف : مش عارف اقول ايه هو فعلا ما بتمناش حاجة غير بس تكوني معايا كل سنة

اسراء : قولي بحبك

يوسف : بعشقك مش بس بحبك يا اسراء أخرجت هاتف جميل جدا و ساعة

اسراء : دول من الفلوس بتاعتي مش فلوسك

يوسف : فلوسي هيا بقت كدة ماشي

اسراء : كان نفسي اجيبلك الدنيا كلها
 يوسف : انت الدنيا كلها يا قلبي

شاهین : جرى ايه يا بنتي متخلينا نسلم عليه احنا كمان قام الجميع بتهنئنه و كانت امه و زوجه اخيه هناك التي كادت تنفجر قهرا و غيظا



كان جالس بجانبها يضم كتفها و محمد يوزع الحلوى

مروة : وكنتي خارجة كدة بقميص النوم بالشارع نظرت اسراء ليوسف
 يوسف و هو يقبلها : ده انا حتى قولتلها طويل و انا ما بحبش الحاجات الطويلة بحب زي اللي بتلبسهولي بالليل صح يا سروءة

نظرت له وابتسمت فهو الوحيد من ينصفها

اقترب من مروة و همس باذنها: بلاش تختبري صبري الا اسراء ممكن استحمل أي حاجة تعمليها ليا ... أن كنتي عايزة تقضي حياتك بالسجن مطلقة من غير ما تلمحي أولادك حاولي تضايقيها 
مروة : عن اذنكو انا اتاخرت خليكي يا حماتي هنا حاروح
لوحدي

يوسف : تعالي نرقص يا قلبي رقص معها يدها على عنقه و يداه على خصرها يوسف : بقيتي بتخططي من ورايا قدرتي ازاي تعملي ده 
اسراء : كلمت محمد و وصيته في حاجة دي
يوسف : تؤ مفاجأة قمر زي اللي عملتها
بعد انتهاء الاحتفال رجعوا إلى البيت تكمل حفلتها في حضنه
يفيض عليها من كرم حبه و غرامه



في صباح اليوم التالي قام بايصالها للجامعة
يوسف : لما تخلصي كلميني
اسراء : ماشي ي قلبي
بعد بعض الساعات ..
 يوسف لاحد الموظفين : الوفد تأخر ليه

ايمن الدنيا مسكرة والبوليس مسكر الشوارع
 يوسف : اووف يا ساتر ليه يعني 
يوسف : اووف ليه

ايمن : بيقولوا في إرهابين هجموا على جامعة و هما مسلحين

ایمن : اعتقد خطفوا منها بنت

يوسف بقلق : يا لطيف أبصر مين دول جامعة أيه دي

ایمن: جامعة الوحدة اللي ...
&&&&

عندما تشعر انك ستفقد من تحب تقف الدنيا بل تشعر كانك خرجت منها ..... عندما سحبت روحك منك كانت تجلس في الجامعة تحضر المحاضرة عندما سمعت صوت

اطلاق نار فزعت بشدة وصوت صراخ ... وقفت لا تدري ماذا تفعل حتى دخل بعض الرجال الملثمين معهم أسلحة
 تكلم أحدهم بهدوء كله يقعد مكانه احنا حناخد حاجة من هنا و نمشي على طول ماحدش يتحرك عشان ما يتقتلش

هبط الجميع على ركبتيه و اخفض رأسهم

مشى زعيمهم ناحيتها بخطوات هادئة ونظرات حادة اخرج هاتفه يتأكد من الصورة وهمس : عايزينك يا حلوة

اسراء بصوت مرعوب : انا انا ليه انت مين انتي كنز يا حلوة كنز انتي الفرخة اللي حتبيضلي ده
 اسراء بدموع : هو انا اعرفك انا اول مرة اشوفك يا استاذ انت ابعد عني

وجه سلاحه ناحية رأسها وردد : هو خسارة عالجمال ده صحيح بس ما تخلنيش افرتك دماغك يلا بسرعه و ما تخافيش حبيب القلب حينقذك اكيد يلا من سكات احسنلك




مشت معهم تحت أنظار الجميع لم يمنعهم احد بسيب اسلحتهم فسلاحهم لن يسمح لاحد بالتحدث بكت بشدة عندما شعرت انهم يريدوه هو من خلالها كم تمنت ان ترتمي بحضنه و تطمئن قلبها او يقتلوها دون ان يؤذوه

اخذوها بعد أن اغمضوا عينيها في انتظار ذاك العاشق الذي لم يسبق ان استطاعوا ان يقفوا في وجهه الان شعروا ان لديهم ما سيكسره و يحطم غروره و أسواره عندما سمعوا عن تلك الفتاة التي قلبت حاله

في شركته لا يعلم عن شئ لكن قلبه مقبوض حتى سمع بأخبار الملثمين الذين هجموا على الجامعة وخطفوا طالبة منها

يوسف بقلق : جامعة ايه
ايمن : جامعة الوحدة الللي ..

لم يتركه يكمل كلامه خرج راكضا أمسك هاتفه يتصل بها لكنها لم تجب

اخرج هاتف سري و و أجرى مكالمة

_يوسف باشا

يوسف : ان مراتي حصلها حاجة اقسم بالله حتتفتح نار عالبلد كلها

_مراتك مالها

يوسف : كانت في جامعة الوحدة وفي وحدة تخطفت و اسراء مش بترد عايز دلوقتي ناس مسلحة بالآلاف لانها ان كانت هيا ما حدش يلومني انت سامع بلغ الكبار بتوعك بكدة اسراء لا

_اعتبرهم جاهزين

وصل الجامعة دخلها راكضا يبحث بقلبه قبل عينيه عنها ينهج بشدة

وصل مكتب المدير و هو يصرخ : مراتي فيييين

المدير بفزع : انت لازم تشوف الكاميرات عشان تتعرف عليها ... نزل للكاميرات و دموعه تهبط من شدة خوفه ان تكون هيا لكنه شعر انها بخطر لينفجر قلبه حينما شاهدها في يد أحدهما وقف الرجل الذي يمسك بيدها أمام الكاميرا و صرخ : يوسف




باشا حضرتك عارفني اكيد مستنيك ان كنت عايز حبيبة القلب حية

..... و اي خيانة حقتلها ياريت ما تتأخرش قبل ما ادوق شهدها يا باشا فعلا تستاهل مستنيك

خرج يركض و دموعه كالنهر أيعقل ان يخسرها أيعقل ان يكون السبب في اذيتها طار بأقصى سرعة حتى وصل احد المخازن و هو ينوي ان يحرق الأخضر واليابس

_انت مين

يوسف بهدوء : قول لرئيسك يوسف هنا

فوزی یا مرحب يا مرحب ما كنتش اعرف انها غالية اوي حتيجي بالسرعة دي عرفت مكانا ازاي صح عيب اسأل سؤال زي ده ليوسف باشا ... تفضل تفضل نورتنا

يوسف : عايز اشوفها

فوزي : طلباتك أوامر يا باشا ...

دخل به احد الغرف و اثنان من الرجال موجهين الأسلحة على ظهره بعد أن قاموا بتفتيشه

رآها جالسة على احد الكراسي همت تريد ان تركض لحضنه منعتها يد أحدهم و اجلستها على الكرسي نظرت له خائفة عليه لكنها مطمئنة جدا على نفسها الان

يوسف بهدوء شديد جعل فوزي يرتعب : اديني قدامك سيبها تمشي بهدوء و نتفاهم

فوزي : يعني انا مجنون اسيب كنز زي ده

يوسف : هو انت لو مجنون ابقى سيبها هنا فعلا ... أنا عندك شوف انت عايز ايه مراتي خط أحمر خلينا نتفاهم بالعقل عشان ما تندمش عمرك كله

فوزي : انت فاكر نفسك مين بتهدد حتى و انت و هيا تحت اسلحتنا

يوسف بهدوء : انا حسألك انت شايف نفسك اسلحتك دي تقدر تعمل بيها حاجة

اقدر فوزي بغيظ : اسلحتي لا انما الحلوة دي تقدر

جلس و وضع قدم على الأخرى وتكلم بهدوء : جرب كدة للاسف يا فوزي اكبر غلطة عملتها في حياتك لما جبتها هنا لم جيت لاغلى حد عقلبي اللي ممكن احرق الدنيا عشانه و عملت فيه كدة
فتحت على نفسك نار مش حتطفيها و انا بقولك خليها تمشي



اخذ فوزي احد الاسلحه و وجهه لرأسها و صرخ : و لو فجرت
دماغها دلوقتي حتعملي ايه حتقتلني بس حاكون حرقت قلبك و ضربتك بمقتل
سحب امان السلاح و ضرب به رأسها ليصرخ يوسف بأعلى صوته مزلزل المكان اسراااااء


تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة 
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
 واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -