أخر الاخبار

رواية الحب ام المال الجزء الثاني الفصل الثاني 2 بقلم اسراء هاني

 

رواية الحب ام المال الجزء الثاني الفصل الثاني 2 بقلم اسراء هاني

رواية الحب ام المال الجزء الثاني الفصل الثاني 2


الجزء الثاني بارت ٢ 
كيف لأحد أن يتسبب بانزال دمعتها وهو على قيد الحياة لن يتردد بقتله .. نعم هو مجنونها بل مريض بها 
ام يوسف : بس يا ابني هو ده اللي حصل ما كنتش تقصد مرات اخوك عشان خاطري مشيها و خلاص
فرك جبهته بغيظ شديد ايعقل أن كل هذا الكلام سمعته من عشقها صرخ بأعلى صوته جعل الجميع يفزع : هيثثثثم




هيثم بفزع : خير في ايه
يوسف بصراخ : طلقها
هيثم بصدمة : انت بتقول ايه
يوسف : زي ما سمعت طلق مراتك
هيثم : ليه عملت ايه

مروة بدموع : يوسف ابوس ايدك انا اسفة مش حاعمل كدة تاني حاطلق اروح فين

ام يوسف بصدمة : يا ابني وحد ربنا و روق ما حصلش حاجة

 يوسف بحدة " حبعتك تسلي اختك بنت الحسب والنسب حخليكي تلعني اليوم اللي فكرتي فيه تزعليها

مروة : ليه هيا كاينة مين عشان تعمل عشانها كل ده

يوسف : معلومة صغيرة انا حفيت عشان اتجوزها و عملت كل حاجة و مستعد اعمل اي حاجة عشان تفضل معايا رايك ايه بقى

مروة : ليه بقى

يوسف : عشان بعشقها و حتتطلقي يا مروة و حاجوز جوزك يا مروة

نظرت مروة لهيثم الذي اخفض رأسه دون ان يتكلم

مروة : ايه ساكت ليه انت موافق على اللي هو بقولوا هيثم : كله من لسانك

يوسف بتحدي : حيوافق حجوزوا حبيبته و حعمله فروع لمشروعوا عشان يوافق يا مروة

مروة بدموع : هيثم انت مش حتعمل كدة صح
يوسف : هيثم انت تختار تخرج من البيت ده تسكن بالاجار و مصنعك و المحل بتاعك يتقفلوا و ما تطلبش مني مليم اختار 
مروة بصدمة : كل ده يا يوسف عشانها




يوسف : و اكتر من كدة يا مروة تمن كل دمعة نزلت من عينيها حبكيكي دم یا مروة عشانها احرق الدنيا يا مرات اخويا 
مروة لهيثم : انت مش حتعمل كدة صح انت بتحبني صح نظر لها هيثم بدموع فمصنعه و محله یوسف من فتحه لهم حتى هذا البيت ماذا سوف يفعل و اخيه وقف معه كثيرا منذ قدومه من الخارج

يوسف : معاك لبكرة تجبلي ورقة الطلاق ان كنت عايزنا نفضل اخوات

خرج بوسف من البيت اتصلت ام يوسف باسراء و كانت تبكي و اخبرتها بما حدث انصدمت اسراء برد فعله و سعادة لا توصف ملاة قلبها جعلتها تنسى حزنها

انتظرت مجيئه بقلق دخل البيت و هو يتنهد بغل جلس على الاريكة و لم يدخل لها

مشت بخطوات بطيئة و جلست بجواره

اسراء : اعملك تاكل

لم يجب كان جالس يفرك يديه فقط لم يحتمل ان يؤلمها احد

اسراء : انا جعانة

لم يجب

اسراء ؛ يوسف ...

ليقطع الصمت بانتشالها بحضنه حتى الم عظامها و قبلات ملحمية و أحضان جنونية يدور بها و هي ما زالت متعلقة بشفتيه فتح باب الغرفة و هي ما زالت بحضنه ليأخذها لعالمه حيث عشق ليس له حدود




بعد فترة ليست بقصيرة نائمة على كتفه

اسراء : مجنون

يوسف : فيكي انا فعلا مجنون فيكي
اسراء بتردد: لو طلبت منك طلب حتكسفني

 يوسف بصراخ: لا يا اسراء مش حنفذوا و حتتربى

كانت أول مرة يرفع صوته عليها لذلك شعرت بألم في قلبها

اسراء بصوت متحشرج : يوسف انت بتزعقلي انت اول مرة تعملها

اعتلى فوقها قبل وجنتيها و جبينها و همس بندم : انا اسف
 اسراء بدموع : ابعد عني يا يوسف و ما تكلمنيش طول حياتك
 أيعقل انها تبكي بسببه فهو لم يحتمل بكاءها من الغريب كيف سيعاقب نفسه

يوسف : يا خبر طول حياتي ايه العقاب ده ده إعدام

اسراء : اه و مش حأرضى غير اذا خدتني دلوقتي و روحنا على بيتهم و معاك هدايا كتيرة و تراضيها

يوسف بصدمة : كمان اراضيها لا والله
 اسراء : ايوة الخضة اللي خدتها دي كفاية عليها

يوسف: لازم تتعاقب یا اسراء

أدارت ظهرها بعيد عنه و بدأ صوت بكاءها .. انت زعقتلي يايوسف و مش مسامحاك ويلا روح نام بغرفة تانية 

اقترب منها و وضع رأسه على رأسها : بس دي اول مرة و اخر مرة تستعملي فيها نقطة ضعفي يا اسراء
 اسراء : لا مش حيحصل حافضل استعمل حبك ليا لغاية ما تبطل تحبني

يوسف : بقى كدة يعني انتي عارفة انك نقطة ضعفي

اسراء بثقة : ايوة

يوسف : موافق نروح بس بشرط

اسراء : موافقة

احتنضت وجهه بين يديها و بدأت تقبله من كل مكان قبلات افقدته صوابه جاء بعدها الكثير و الكثير تركته ينام قليلا جهزت الغداء وحضرت ملابس لها و له
تناول غذاءه و هي في حضنه و ارتدوا ملابسهم
يوسف : قلبك ده
اسراء: بيعشقك قلبي ده




ابتسم و همس. بتاكلي بعقلي حلاوة يا بنت شاهين اسراء : يالله حنروح كذا محل نختار كل حاجة اكل و لبس و كل حاجة

یوسف : کمان ايه رايك نبوس دماغهم

اسراء : سوق بدون كلام يالا
 يوسف : حاضر یا فاندم
تشبست بكتفه ونامت على يده يقبل رأسها من وقت لآخر 
الوحيدة من هذا العالم التي تستطيع تغییر مزاجه و رأیه وتجعله يفعل ما يريد منها

فهلا اختاروا أجمل الهدايا وذهبوا إلى البيت

دخلوا البيت وفي يدهم هدايا كثيرة ادخلها البواب فأمسكت بیده بقوة بكل فخر اما هيا 
نظر لها بابتسامه و عشق اذابها خجلا

يوسف : ما تيجي نروح اقولك موضوع

اسراء بضحك : خلينا نخلص مشوارنا و حاقولك مواضيع
 يوسف : كان نفسي تتعاقب

اسراء : كفاية عندي انك في ضهري و مش بتسمح لحد يضايقني بحبك اوي يا يوسف و حياة ربنا اللي عملته ده و وقوفك معايا نساني اي ألم او وجع انت علاج قلبي يا يوسف

قبل باطن يدها و دخل البيت أمام الجميع الذي انصطدم بهم
 مروة : اكيد جاية تشمتي و الهدايا دي حلوان
 يوسف بعصبية : اسراء انا قولتلك ....
 ضمت یده و همست بابتسامه : عشان خاطري




فسكت غصب عنه فهو لا يحتمل اي كلمة تضايقها اقتربت اسراء من مروة بخطوات هادئة قبلت رأسها فهي اكبر منها

اسراء : ينفع نصير أصحاب عفكرة احنا جايين نعتذر

نظرت ام يوسف ليوسف و لمروة و هيثم حتى تفاجئ الجميع
 مروة بصدمة : تعتذري

اسراء بابتسامه : ايوة اعتذر يوسف ما كانش يصح يطلب طلب زي ده من هيثم ايا كان اللي حصل و كان سوء تفاهم و خلص

مروة : يعني مش حيخلي يطلقني

اسراء : على فكرة يوسف بحبك و بحترمك زي اخته الكبيرة و ما كانش هاين عليه دي بس كانت ساعة عصبية مش كدة يوسف

يوسف بتنهيدة : كدة يا حبيبتي

أمسكت يده و سحبته
اسراء : يوسف يلا اعتذر

قبل جبين زوجة اخيه تحت صدمة الجميع 

يوسف : حقك عليا يا مرات اخويا

مروة بسعادة : ايوة كدة ارجع يوسف بتاع زمان قبل ما تغيرك دي

هيثم : ما تخرسي بقى

يوسف : عايز اسالك سؤال يا مرات اخويا .... انتي بتعرفيني كويس انا عمري كنت ناوي على حاجة و غيرت رأيي

مروة بخوف : لا

یوسف و هو يكز على اسنانه : يعني انا كنت مصمم انه
يطلقك لولا دي اللي انتي بتتكلمي عنها عشان خاطرها غالي اوي اوي عندي فاتكلمي بحقها كلمة زيادة واوعدك لخليكي تقضي حياتك كلها بالسجن




اسراء في محاولة تهدئته بابتسامتها البريئة التي تخطف روحه : ما حصلش حاجة يا حبيبي اهدى اكيد ما تقصدش اقترب منها هيثم وسلم عليها
 و همس : عندو حق يحبك كل ده ربنا يخليكوا لبعض

اسراء بابتسامه : متشكرة اوي

مروة بتوتر : اسراء انا

اسراء : انتي سكرة وقلبك ابيض يلا ننسى اللي فات حتغدينا و لا ايه

مروة بابتسامه : اكيد هوا

هيثم : انا جاي اساعدك

ذهبوا يجهزوا الغداء و رغم كل ما حصل الا ان غيرتها عمتها لم و لن تهدأ قبل أن تقلب حياتها

هيثم : طلعتي ظالماها اهي بنفسها جاية تعتذر مع انك الغلطانة

مروة بخباثة : اه فعلا دي طيبة اوي .

جهزت الغداء

ام يوسف : ربنا يكملك بعقلك يا بنتي

اسراء : انته اهلي يا ماما

كان جالس بجوارها يضم كتفها

ام يوسف : ايه ما فيش حاجة بالسكة ولا انت يا واد مش فالح ولا ايه

يوسف : و هو يغمز لاسراء اسألها وهي : تقولك

اسراء شهقت بخجل شديد : يوسف بس

ضحك عليها بشدة وهمس : خلاص لما تروحي اجاوب عالسؤال بيني و بينك

اسراء : لا انا عايزة انام هنا

ام یوسف : اه والله فكرة ناموا عندنا هنا البيت كبير

يوسف بصدمة : هنا فين لا طبعا احنا حنام في بيتنا انتي مش حتعملي فيا كدة يا اسراء انتي وعدتيني

اسراء : افکر

يوسف : عشان خاطري يا قلبي نروح بيتنا

اسراء : ناكل الأول و نشوف

بدؤوا بتناول الطعام كان يطعمها دون خجل بل يأكل من جانب شفتيها ...

تحت أنظار تلك الحاقدة التي أتت في بالها افكار شيطانية لاحظ نظراتها هيثم الذي علم انها لن تهدأ حتى تدمر بيتها

رجع بيته معها كانت نائمة على كتفه طوال الطريق

يوسف : مبسوطة

قبلت جانب شفتيه و همست: بحبك

اغمض عينيه يستمتع بصوتها و انفاسها و لمساتها يوسف : عمري ما تخيلت يحصلي كدة تيجي وحدة تقلب كياني تصير كل حياتي ما اقدرش اعيش من غيرها انا دلوقتي بتمنى منك دستة يكونوا شبهك و خلاص

اسراء : حيلك حيلك دستة ايه تجوز و جيب الدستة دي
 يوسف بضحك : عارفة حتى اني اهزر و اقولك اه اتجوز مش قادر لاني مش شايف غيرك في الدنيا انا عايزهم منك
اسراء : يعني لو طلعت لا قدر الله ما بخلفش حيقل حبك او تتجوز عشان تخلف



نظر لها وابتسم : ولا يهز في راسي شعرة المهم انتي بحضني و معايا عايز ايه تاني ابقى طماع انا قولت عايزهم منك اتجوز ازاي بقى
 اسراء : الله كلامك يدوب يدوخ عايزة تفضل تحبني كدة على طول

حملها بین یدیه و همس باذنها قبل أن يبدأ بجولة من جولات غرامه : بس ححبك ..... طيب دلوقتي تعرفي ححبك لامتى لم يملها او يقل حبه في اي ليلة بينهما بعد أن انتهى من غرامه وضعت رأسها على كتفه و همست بکلام جعله يفقد عقله

اسراء: بقالها اسبوع متأخرة و عمرهاش عملتها 
يوسف بعدم فهم : هيا ايه ...... 
اسراء بخجل : ايه اللي هيا ايه 
حدق بعينيه عندما حاول استيعاب الموضوع

قفز قفزة من مكانه و جلب احد فساتينها

اسراء : في ايه

يوسف : حنروح دلوقتي للدكتور
اسراء : احنا الفجر يا مجنون
يوسف : حتأكد دلوقتي مش حاستنى الصبح

حملها بين يديه ارتدى بجامته و رکض خارج البيت ضحكت عليه بشدة

يوسف بلهفة : عارفة لو طلعلتي حامل ليكي عندي أجمل هدية و کمان حاوزع فلوس على كل الغلابة و حاعمل وليمة

اسراء : ليه محسسني انه بقالك ٢٠ سنة متجوز
يوسف : انا عايز ابن منك يا اسراء عايز قطعة مشتركة بينا انا مجنون فيكي
اسراء : ان شاء الله يا روحي ان شاء الله
&&&&



ما أجمل الحب حتى بعذابه الحب الحقيقي عندما لا تمل من حبيبك مهما عدى وقت و تخاف عليه من نفسك

نائمة على صدره يلعب بشعرها و يقبل رأسها كل فترة

اسراء : يوسف

يوسف بحب : قلبه

اسراء : بتحبني

يوسف : اممم سؤال صعب استعين بصديق

اسراء : و مين الصديق ده

يوسف : قلبي

اسراء : وقالك ايه

يوسف : قالي انه بحبك حب ما حدش حبه قبله انه العالم برة الميزان و انتي بالكفيتين

اسراء بسعادة : الله بحب اسمعك و انتي بتقولي كدة

يوسف : بس سمع طيب بالنسبة للفعل ايه

اسراء بخجل بعد أن لكمته في صدره : بس .... طيب سؤال تاني

يوسف : عاشر كمان تحت امرك

اسراء : لو مثلا تخطفت والخاطف طلب مبلغ كبير اوي حتدفع

يوسف بعد أن ظهر في عينيه الخوف : ان فضل عايش حعطيه اللي هو عايزه

اسراء : مش فاهمة

يوسف : يعني حد يفكر بس يقربلك .... احرقه حي بس . طبعا عشان اخلصك الأول ادفع كل ما أملك

اسراء : و ما تملك بقى قد ايه

يوسف بضحك : كتير بتسألي ليه ....

اسراء : اصل عايزة اعمل اني اتخطفت واطلب مبلغ كدة كبير

يوسف : مبلغ كبير ترعبي قلبي عليكي عشان فلوس انا يوم ما تضربت بالسكين و قولتلك انه كل فلوسي باسمك كنت باتكلم بجد يا اسراء انا فعلا أعدائي كتير فكتبتلك كل حاجة

اسراء بخوف : و ان حصلك حاجة اعمل ايه بالورق ...

يوسف باستغراب : ورق دي مليارات

اسراء بدموع و خوف و هيا تحاول القيام من مكانها.. مش عايزاها حتعملي ايه حتحبني قدك حتخاف عليا زيك ... حتحميني زيك مش عايزاها احرقها

يوسف وهو يحاول امساكها : ايوة حتعملك كل حاجة دي بتمشي بلاد بحالها

اسراء بصراخ : قولتلك مش عايزاها احرقها

هبت لتقوم من على السرير سحبها لحضنه حاول أن تفك يدها و هي تحرك بيديها بهستيرية و تصرخ : عايز تسبني و تسبلي فلوس سيبني يا يوسف من دلوقتي مش حاستحمل اترمل و تسيبني للابد الموت أهون

اسكتها بقبلة أرق ما يكون و همس : بعشقك يا روح قلبي مش حسيبك اهدي ..... بعد ما جربت الحب وعشقتك مش حسيبك يا اسراء و اسیب بنتنا لمين ... أنا مبسوط اوي انك خايفة عليا وبتحبيني كدة

وضعت جبهتها على جبهته و همست: بحبك و بس انت ما بتعرفش انت بقيت ايه ... انت بقيت اغلى من روحي اغلى من اهلي لما قولتلي أعدائي كتار قلبي كان حيوقف اوعك تسيبني يا يوسف حلحقك على طول

ضمها لصدره حتى المها

يوسف : انتي كنتي بتسأليني بحبك قد ايه مش كدة

اسراء : اه

يوسف : شكل الكلام مش مأكدلك ما تيجي اقولك بحبك قد ايه لينهل من شهدها و يسحبها إلى عالمه التي لم يسكن بها غيره
١٢:٤٩ م
ضحكت عليه بشدة
يوسف بصوت مبحوح : مالك
اسراء : كل ما افتكر ساعة ما روحنا للدكتور بضحك اوي
فلاش بااااك



دق على باب منزل دكتور يعرفه دقات قوية جعل الدكتور يفزع أسامة بفزع : يوسف باشا في حاجة الساعة ٢ الفجر

يوسف " اطلع معايا المستشفى فوق اكشف على مراتي ما فيش و لا دكتور نساء كلهم مشيو

أسامة : مالها في حاجة بتشتكي من ايه

سحبه من بجامته و هو يردد : هو انت لسة حترغي يلا

بدأ يكشف عليها و عينيه شبه مقفلة فهو كان نائم أسامة : الحمد الله الحمل تمام و بخير بس ليه الرعب ده كله

يوسف بصدمة يعني هيا حامل

اسامة بابتسامة ايوة ٤ اسابيع انت ما كنتش عارف و لا ايه

نظر ليوسف لاسراء التي بدأت دموعها بالهبوط من سعادتها نام على بطنها و هو يغمغم: حصير اب منك يا احلى هدية و نعمة في حياتي ... حتجيبلي قطعة مني ومنك

ثم بدأ بالصراخ والقفز تارة والرقص تارة وحضن الدكتور تارة اخري حتى لم عليه المستشفى

كان في جيبه رزمة فلوس أعطى نصفها للدكتور الذي صدم مع فرحته اكثر من راتب كامل

و قام بتوزيع الباقي على الممريضين و أي أحد يقابله حملها بين يديه و خرج بها ... و هو يكاد يطير من الفرح اسراء بضحك .. انت تجننت يا حبيبي مش كدة يوسف .. بحبك و بس

باااك 
 یوسف : هههههه ما تفكرنيش شويا و يحجزوني بالامراض العقلية

يوسف اعمل ايه مش مصدق فرحان اوي

اسراء يا خوفي تحبهم اكتر مني .. 
يوسف ححبهم لأنهم منك .. 
اسراء : طيب عشان خاطري نام شويا عشان دايما بتنزل الشغل مش نایم و بتكون مصدع




يوسف : حاضر وسعيلي بقى انام جمب بنتي

اسراء : انت ليه متأكد انها بنت

يوسف : عشان بيقولوا انه لما الراجل بحب مراته اكثر ما هي بتحبه حيجيب بنت شبهها

اسراء : اذا حجيب ولد عشان انا بحبك اكثر 
يوسف قد ما تكوني بتحبيني مش نقطة في بحر حبي اسراء طيب تعالا نام عشان خاطري 
يوسف ما تيجي اقولك حاجة بعدين انام
اسراء انا حامل والحاجات دي بتأثر
 يوسف : لقيتي حجة جاهزة خلاص حنام متشكر

اسراء " زعلت

يوسف باصطتناع الزعل : اوي

اسراء : يوسف

لم يجب

اسراء " يوسف انت ما بتردش عليا كدة طيب مخصماك عمري كله

يوسف بصدمة : يعني قلبتي الطاولة عليا

اسراء " اه و تفضل صالحني يالله

يوسف : يعني عشان انا غلبان اهي اهي اهي

بدأ يقبل وجهها قبلات متفرقة ناعمة و هو يهمس : هااا رضيتي

اسراء : يوسف انا شوفت فكذا مكان أصحاب اماكن رجالة كبيرة كدة ليهم وضعهم بيعملولك مليون حساب

يوسف " يعني مش اوي كدة

اسراء " لا بجد. ... و انت معايا حاجة تانية خالص ساعة بحسك واحد تاني غير شخصيتك معاهم

قبلها قبلة طويلة طالت وطالت تركها ثم همس : بتقارني نفسك في مين انتي ما تتقارنيش في حد انتي الدنيا بحالها

لتبدأ جولة أخرى من جولات عشقه التي لا تنتهي عندما تذكرت كيف ايقظ الدكتور الساعة الثانية فجرا ... و تضحك

...... وضعت اسراء له السم بالقهوة وذهبت بها ليوسف ... 
يا ترى حيحصل ايه صلوا على النبي 

تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة 
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
 واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -