أخر الاخبار

رواية الحب ام المال الفصل الخامس عشر 15 بقلم اسراء هاني

 

رواية الحب ام المال الفصل الخامس عشر 15 بقلم اسراء هاني

رواية الحب ام المال الفصل الخامس عشر 15


١٥
انا بحبك اوي انتي اغلى حاجة في حياتي
 كانت هذه اخر كلمات نطق بها يوسف قبل أن يغلق عينيه
 اسراء بصراخ : يووووووووسف فوق فوق .... عمر عمر
 امسكت هاتف يوسف و بحثت في جهات الاتصال لتتصل بعمر 
عمر : اه يا كبير مصيبة جديدة و لا ايه 
اسراء ببكاء : عمر الحقني يا عمر
 عمر بقلق : مين اسراء



اسراء بشهقات: ايوة اسراء الحقني يوسف سايح بدمه و مش عارفة اعمل حاجة
عمر بصدمة : ايه انتو فين 
اسراء : بنحيب في البيت
ركض عمر لبيت صديق عمره أمسكت رأسه تقبله و تبكي بشدة

اسراء : وحياتي ما تسبني ما تموتش قبل ما اقولك بحبك قد ايه قوم یا یوسف
احتضنت رأسه بقوة و هي تصرخ و تتوسل له أن يستقيظ
دفع عمر الباب ودخل كالبرق ليجدها تحتضن يوسف و هو غارق بدماءه



هبطت دموعه بغزارة حمله بين يديه وركض به للخارج اخذت اسدال من خلف الباب و ارتدته بسيارة عمر

صعدت بالكرسي الخلفي على قدميها حبيبها الذي ما زال ينزف

وصلوا به المشفى منعها عمر من الدخول و كان يبكي هو أيضا خرجوا به إلى العمليات تحت انظارهم و رعبهم الشديد تتنهنه من شدة بكاءها ...

عمر بدموع : ان شاء الله حيبقى كويس مين اللي عمل كدة 
اسراء بألم : أدهم 
عمر : أدهم أدهم مين ...

اسراء: ابن صاحب مصنع رامتان
 عمر : ايوة افتكرت ده اللي كان عايز يتجوزك

نظرت له باستغراب ليكمل عمر : انا ويوسف اكثر من الأخوات قالي كل حاجة ... و قدي ايه هو بحبك حب

اسراء بوجع : وقالك انه قتل اخويا

عمر : يوسف حبه ليكي عماه كان حيقتل اي حد بس تكوني ليه

... حبه ليكي كان مختلف عن أي حب 
واكمل بسره .. للاسف يوسف مريض بيكي مش بس بحبك ومرضه ده اخرو مش كويس 
اسراء : بس يقوم بالسلامة بعدها نتفاهم
عمر : ان شاء الله بس انتي المفروض تجوزتي تنتقمي منه المفروض دلوقتي تكوني سعيدة انه



اسراء : لا ... كان المفروض تح
جوزته اقهروا... لكنه عمل كل حاجة خلاني ملكة بحبه السعادة اللي أعطاني اياها و الحب خلوني ساعات انسى الانتقام

عمر : ساعات يعني لسة موجود ...

اسراء : مليون إحساس عكس بعض جوايا حيجننوني هو انقذ عيلتي من البرد وعايش بس يسعدنيو

عمر بابتسامه : مع اني ما بقولش كدة لناس كتير بس معاه حق يحبك انتي جميلة اوي ربنا يطمنا عليه وارجعي كولي براحتك

اسراء " يارب
عمر : انتي اول حب بحياته 
اسراء باستغراب : يعني 
هز رأسه بالايجاب وهمس : كان شغله كل حياته بس عايز ادخل الصفقة دي لازم اخد الشركة دي حياته شغل وبس بكل دولة بالعالم بس من حد اما عرفك بقى تفكيره أعمل ايه عشان اخليها مبسوطة ازاي أسعدها 
نظرت له بصدمة ودموعها زادت ..

خرج الطبيب بعد فترة و كان يبدو أنه

متعب جدا عمر ، طمني ي دكتور

لم تستطع اسراء ان تسأله من شدة خوفها

اقترب منه عمر بخطوات مرتعشة

الطبي " الحمد لله دي معجزة انتي اسراء
هزت راسها بالايجاب و هي تبكي
الطبيب، ما بطللش ينده باسمك يمكن ده السبب البي خلاه يعدي المحنة انه في حد عايز يفوق عشانه ...



شکرت اسراء ربها كثيرا وطلبت من الطبيب أن تجلس بجواره أمسكت يده و بدأت بتقبيلها بشغف و عشق و دموع

خرج عمر قليلا و عاد في يده عصیر و ساندوتشات

اسراء : مش قادرة

... عمر ، انتي مرات اخويا لازم يفوق يكون مبسوط مني اني اكلتك

و بعدين أهون عليكي اكل لوحدي

أمسكت الساندوتش بابتسامه و بدأت تأكل ببطء و غصب و هي تتأمل وجه حبيبها و تتمنى أن يستيقظ و يحتضنها لتطمئن

عمر " حيبقى كويس ان شاء الله بس انتي أفضلي حسسيه قد ايه بتحبي عشان يفوق اوام صدقيني 

اسراء : متشكرة اوي يا عمر

عمر : ايه يا هيلة متشكرة دي ... انتي اختي و هو اخويا
 يوسف بضعف : ما تقولهاش هبلة طيب
 اسراء بعدم تصديق بعد أن سقط العصير و الاكل من يدها : يو... يوسف انت انت كويس

يوسف : انا مش كويس انا بحبك اوي ... لما تكوني بخير اكيد قلبي حيكون بخير

أمسكت يده تقبلها بدموع

يوسف : ما تعيطيش ما فيش حاجة تستاهل دموعك دموعك غالية اوي

عمر بدموع : حمد الله عالسلامة يا كبير

يوسف و هو ينظر لاسراء " الله يسلمك يا عمر
عمر : شوف الراجل ماشي ي عم استاذن انا بقى بما اني بقيت عزول كدة
يوسف بابتسامه : كلك نظر و الله



اسراء " بس يا يوسف ما تخدش على كلامه يا عمر
عمر : لو اعرف انه رميته دي حتخليكي تحني عليه كنت ضربته مطوة من زمان 
يوسف بضحك : خلاص كل ما اتعاند ابقى اقولك وانت جهز سكينتك 
اسراء بقلق : بعد الشر 

عمر : حستاذن اشوف الجو بتاعي و راجع تاني يا حبيبي
 یوسف بابتسامه و هو يربت على يده : نردهالك بالأفراح ي غالي

مشى عمر غلغلت اسراء اصابعها بين اصابعه و همست : کنت حموت من الخوف

يوسف : لو أعرف اني اللي حيحصلي حيخليني اشوف الحب ده في عينيكي كنت عملت كدة من زمان اقتربت من شفتيه و طبعت قبلة بجانب شفتيه نظرت له كان مغمض عينيه مستمتع كانها علاجه

طبعت قبلة على شفتيه كانت سريعة احتضنت خده بيدها ثم طبعت قبلة اقوى

يوسف " لسة عايزة دروس يا سروء

وضع يده خلف عنقها واستمتع بتقبيلها قبلات رقيقة حنونة منتهى الحب
سمعت اوكرة الباب لتجلس مكانها بسرعة
دخلت إحدى الممرضات و تمتمت بدلع و هي تقترب منه : حمد الله عالسلامة يا باشا خوفتنا عليك



نظر يوسف لاسراء التي تقدح عينيها شرار بطرف عينيه و همس بسره : انا لله و انا اليه راجعون

نظرت اسراء لتلك الممرضة التي ترتدي روبا فوق فستان قصير جدا ويظهر مقدمة صدرها .. 
شعرت أنها ستنفجر غيرة .. 
الممرضة بدلع : كشف ايدك عشان احطلك المضاد 
ترغرغرت عيون اسراء بالدموع وقامت تريد الذهاب أمسك يدها بتعب وهز راسه بلا.. 
دخل الطبيب الغرفة اقترب من يوسف 
يوسف بحدة : مش عايزة اي ست تشرف على علاجي ممرضين و دكاترة بس 
الطبيب بتوتر : حاضر يا فاندم 
واشار للممرضة روحي من هنا 
يوسف بهمس : سيبني شويا يا دكتور وبعدين تعال اعطيني العلاج 
خرج الطبيب ليسحبها لحضنه يضمها بكل قوته رغم ألمه لكنها علاجه همس من بين دموعه : بتغيري من مين انتي ما تغيريش من حد الدنيا كلها هيا اللي تغار منك 
اسراء بعشق : كل الحب ده عشاني أنا 
يوسف : ولا تقدري تتخيلي حبي ليكي 



خرج يوسف من المشفى و هي بجانبه تطعمه تبدل له ملابسه لا تفارقه
يوسف وهو يضمها من كتفها : حاتعود عالدلع ده
اسراء : تعود المهم تكون كويس
جذبها لحضنه وضمها بكل قوته و هو يردد : انا كدة كويس مش ناوية ترضي عليا

اسراء : انت شد حيلك بس واللي انت عايزه انا حاعمله

يوسف : انا بقيت حصان صدقيني

احضتنت وجهه بين يديها و همست بعشق : و انا مش مستعدة عشان ساعة متعة جرحك يفتح تاني

يوسف : ساعة متعة انا كل لمسة منك يا اسراء بتفضل مأثرة فيا ما بتروحش انا بعشقك

اسراء بخجل: بس كلام و كل الاكل بسرعة

يوسف : انا يحب ا أكله من هنا

اسراء : من هنا ازاي

يوسف : من شفايفك

اسراء بسبب تأثير حبها و خوفها عليه : من عينيا أمسكت قطعة و وضعت نصفها في فمها و اقتربت منه ليلتهم

شفتيها و ليس القطعة كان خبيرا وتأثيره عليها شديد لذلك لا تستطيع أن ترفض اغمضت عينيها تستمع بقبلاته الحارة ينتقل من واحدة لأخرى بحرفة و خبرة



تركها بعد مدة ليست بالقصيرة و هو ينهج ويتمنى لو يكمل لكن جرحه فعلا يؤلمه

اسراء بصعوبة في الكلام : انت كل لقمة حتعمل كدة حتشبع امتي

يوسف : مين قالك اني حاشيع او عايز اشبع . القمر ده ما
يتزهقش منه ابدا

اسراء : كل زي ما الناس بتاكل يلا

يوسف : طيب وحدة اخيرة و بس

اسراء : ماشي حاشوف

وضعت قطعة أخرى ليلتهم شفتيها بقبلة اقوى يذيبها هبط إلى عنقها بقبلات قوية تاركة أثر ...

مد يده يريد فتح ازرار بجامتها لكنها أمسكت يده و همست بحب و هي تحتضنه : جرحك لسة ما لحمش ما تخلنيش انام في الغرفة التانية

يوسف بيأس : لا خلاص كفاية حضنك عندي

أنهى طعامه و قامت بتشغيل احد الأفلام على الشاشة و تمددت بحضنه محوطها بذراعيه يقبلها قبلات سريعة كل فترة حتى ذهبت في نوم عميق فهي لم تنم منذ دخوله المستشفى اغلق الفيلم ونظر يتأملها بغرام

شعر انه يريد ان يذهب إلى الحمام قام من جانبها بهدوء لكن ألمه كان شديد

مشي ببطء من شدة ألمه و كاد يصرخ لكنه لا يريد ايقاظها ركز على الطاولة لتقسط زهرية كانت عليه قامت من مكانها مفزوعة تصرخ باسمه وقفزت من مكانها له 
اسراء برعب : في ايه 

يوسف : انا كويس يا قلبي

اسراء : ايه اللي قومك

يوسف : كنت عايز اروح الحمام

قامت من مكانها بسرعة و اسندته حتى ذهب إلى الحمام و عاد إلى السرير

لكنها كانت قد خاصمته و لم تتكلم معه وقبل أن تقوم

جذبها لحضنه رغما عنها و همس " مش عايز اتعبك بقالك كام يوم ما نمتيش ما صدقت تنامي

اسراء بعصبية ودموع: یعنی تقوم و انت مش قادر وتفتح الجرح عشان ماتصحنيش

يوسف " كلي فداكي يا اسراء

اسراء : لا مش فدايا و ان تكررت تاني حازعل منك جامد

يوسف بعشق : و انا ما اقدرش على زعلك يا حب عمري يلا نامي تاني عشان خاطري

نامت في حضنه مرة أخرى و هو غير مصدق انها معه و بحضنه سعيد جدا بوجودها

-یا فاندم اختفى

يوسف : يعني ايه اختفى اسمع فيها عمركو و عمر اهلكوا ان ما لقتهوش انت سامع حنسفكوا

_حاضر يا باشا حنحاول

يوسف : لا ما تحاولش یا روح امك اوصلوا للجدع اللي كان مسؤول عن ده وتجيبه انا حياتي كلها واقفة على ده

_حاضر يا باشا

اسراء : بتكلم مين

يوسف " بتوتر ما فيش تعالي وحشاني 
قعدت في حضنه و كان بيلعب بشعرها

يوسف : بقالك فترة ما بتروحيش عالجامعة انا اسف سامحيني

إسراء : بس هبل انت اهم

يوسف : يا جدع الكلام ده حيخليني اكلك دلوقتي

دفعته من صدره قليلا و همست: عشان خاطري نفك الجرح الأول

يوسف : عشان خاطرك استحمل كل حاجة
قبلته بجانب شفتيه و همست " کلمني عن نفسك قولي كل حاجة
يوسف : امممم اسمي يوسف القاضي بحبك اوي اوي
اسراء بسخرية : هه تصدق ما كنتش اعرف انا بتكلم جد



يوسف : عندي اخ من والدتي كانت متجوزة قبل والدي يعني كانت تحب والدي وأهلها اجبروها تتجوز ابن عمها و بعد ما مات تجوزها بابا و عندي اخ بس كان مسافر و رجع من فترة مراته كانت هنا مع امي

اسراء : الله حلو اوي بعد ما تتحرم من حاجة و تكون مفكر انه خلاص ربنا يحققلك حلمك

يوسف : ايوة انا كنت فاقد الأمل فيكي

اسراء : هههه بكرة حنغير الجرح

يوسف: تروحي الجامعة و بس نرجع نغير سوا

اسراء : انا

يوسف : ولا كلمة لازم تجتهدي من الاول

اسراء بابتسامه : تمام

ذهبت إلى الجامعة غصبا كانت تريد ان تبقى بجانبه

كان معها سائق خاص و كانت هناك سيارة أخرى تحميها

تقف مع صديقاتها و كان يقف معهم شاب يدعي خالد يضحك معهم

و كان ينظر لاسراء باعجاب شديد

جاء يوسف لها و كان يريد ان يفاجئها ليراها تقف معهم و هناك شاب ...

مشى ناحيتها بخطوات بطيئة لتركض تحتضنه بسعادة شديدة اسراء : ايه المفاجأة الحلوة دي

كان محتضنها لينظر بغيظ لخالد الذي ينظر له بغيظ ويريد ان يعرف من هو مشى بها و جلست بجواره

اسراء : مش كنت استنيت لما تخف لسة تعبان

يوسف و هو يفرك جبهته : اسراء مين ده

اسراء بعدم فهم : اللي هو مين
 يوسف : اللي كان واقف معاكوا

اسراء : ايوة ده خالد زميلن



يوسف بهدوء ما قبل العاصفة : وانتي متعودة توقفي تتكلمي معاه و تضحكي معاه عادي

اسراء " يوسف ما حصلش حاجة لكل ده انا ما كنتش لوحدي
يوسف : انا ماليش فيهم انتي متجوزة و عارفة اني بغير من نفسي فيا حبيبتي عشان خاطري عشان مش عايز انقله من الجامعة كلها بلاش توقفي معاه تاني
اسراء بصوت أوشك على البكاء : المفروض تكون واثق فيا
يوسف : واثق جدا فيكي لكن مش فيه انتي جميلة و اي حد ممكن يتمناكي
اسراء بدموع :انا أسفة
جذبها لحضنه و قال : انا ما قولتش كدة عشان تتأسفي انا بغير عليكي يا اسراء جدا
اسراء : مش حكررها تاني
يوسف : طيب يلا نتغدى و نغير عالجرح بعدها
اسراء : تمام
تناولوا الطعام بأجمل مطعم
يوسف : ما بحبش اكل المطاعم
اسراء : شمعنة

يوسف : عشان ما بعرفش اكل من شفايفك
اسراء : خلينا نطمن على جرحك و حخليك تاكل اللي انت عايزه 
يوسف بسعادة : يارب يفكهم
ذهبوا إلى المشفى و كان الجرح قد التئم شبك اصابعه باصابعها و ذهب إلى البيت قبل أن ينزل
اسراء : عايزة شيبس و نسكويك
يوسف : عينيا تيجي معايا و لا اروح لوحدي
اسراء : لا روح انت انا تعبت
يوسف : حاضر

ركضت إلى البيت وارتدت أجمل قميص لحبيب عمرها الذي ينتظر هذه الليلة لم تكن تعلم انها ستقلب حياتها مرة أخرى دخل و في يده اظرف وضعها حينما لمحها بهيئة اذابته لهيبا
 يوسف : يا أجمل بنت شافتها عيني
احتضن وجهها بين يديه وهمس بعشق بعينين دامعة : ده حلم حياتي يا اسراء انتي اكتر حاجة بتمناها في حياتي
اسراء : يمكن بعد كدة تبطل تحبني 
يوسف قبل أن ينقض عليها : لسة برضو مش عارفة انتي عندي ايه 

تعلق بشفتيها بجنون حملها بين يديه و صار بها إلى سريرهم ليأخذها لجولة عاشقة لأبعد الحدود ليلة كانت بالنسبة له بحياته كلها عالمه الذي لا يوجد به غيرها حتى أصبحت بعد فترة ليست بقصيرة زوجته قولا و فعلا

اسراء : كل ده مشتاق 
يوسف : لولا خوفي عليكي كنت خليتك تشوفي مشتاق قد ايه

اسراء : ربنا يخليك ليا يا حبيبي



يوسف : الله كلمة حبيبي دي من يوم ما شوفتك و انا بتمناها و ده معناته الضو الأخضر لجولة تانية
اخفت وجهها في عنقه خجلا ... لتخبره بقبلتها لعنقه انها تريده دائما وابدا
غارقان في حبهما
ليحدث ما يقلب حياتهم راسا على عقب
انتظروا الحلقة الأولى من الجزء الثاني الليلة الساعة ١٠
صلوا على النبي 


تمتلك مدونه دار الروايه المصريه مجموعة 
من أكبر الروايات المتنوعة الحصرية والمميزة
اكتب ف بحث جوجل دار الروايه المصريه
 واستمتع بقراء جميع الروايات الحصرية والمميزة

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -