أخر الاخبار

روايه احمد وياسمين الفصل التاسع 9 والأخير بقلم مني احمد

روايه احمد وياسمين الفصل التاسع 9 بقلم مني احمد

 روايه احمد وياسمين الفصل التاسع 9 

الفصل9
ذهب سيف مسرعا الي احمد بعد ان هاتفه وصعد الدرج ودق الباب 
احمد.ادخل بسرعه ياسيف تعالي شوف المصيبه اللي وقعت فيها
سيف.انطق خضتني فيه ايه
بداء احمد يقص ماحدث لسيف ويريه الفديوهات نهض سيف بصدمه ممن راه وشاهده
سيف بدهشه.ازاي ازاي الكلام ده يااحمد الفديو ده مش شايف انه فيه حاجه غريبه 
احمد.ازاي حاجه غريبه 
سيف.يعني ايه لقت الكاميرا واخدتها وخدت كل حاجه تخصها قبل ماتقتل الواد ده ازاي اتصورت وهي بتقتل دا اكبر دليل ان كان فيه كاميرا تانيه
احمد.صحيح عندك حق
سيف.فيه حاجه مش مظبوطه ف الموضوع 🤔...انتا مش قولت انك لقيت تيلفون هو فين
احمد.هناك اهو ع الشاحن
اخذ سيف الهاتف ليبحث فيه عن شيئ ليجد فديو ولياشهدوه ليجدو ان الفديو في شقه احمد....ايه.انتا اتجننت مش قولتلك متجيش هنا تاني وهدبر اموري وهبعتلك الفلوس وتبعتلي الفديوهات اللي معاك كلها والصور
الشاب.الصراحه مش ضامنك يا مدام ايه خايف تقتليني زي ماقتلتي ايهاب صاحبي
ايه.لا انتا اتجننت رسمي بقا
الشاب.علي فكره انتي متصوره صوت وصوره وانتي بتقتليه وبتلمي شويه حاجات من الشقه وتمسحي بصماتك علشان تبان انه قتل بغرض السرقه حتي شوفي..اخرج هاتفه ليريها الفديو 
ايه بصدمه.انا اخدت الكاميرا وكل الفديوهات وكسرت السيديهات وحرقت الصور قبل مااقتل ايهاب الفديو ده اتصور ازاي وجبت نسخ من الفديوهات والصور دي ازاي
الشاب.ف الفتره الاخيره ايهاب ياعيني كان قلبه حاسس انك هتغدري بيه قام اداني نسخ من كل حاجه صور وفديوهات وقالي ركبلي كاميرا ف النجفه بس متكونش باينه عشان لو جراله حاجه او غدرتي بيه يعرف يجيب حقه منك بس ملحقش المسكين اسكت انا لا طبعا قلت استغل الوقف
ايه.اه يااندال يا انجاس
الشاب.وانتي ست خضره الشريفه قوي بطلي يابت شغل الهبل ده منا عارف تاريخك القذر كله وعارف انك شمال وانك كنتي مدوراها وكان ايهاب مشغلك ايييه ولا بلاش من ستره ربه ميفضحهوش عبده برده قدامك 48ساعه وتكون الفلوس جاهزه يإما كل حاجه هتروح للبوليس وللقرني جوزك سلااام يا شريفه هههههه

احمد.ايه ده الفديو متصور هنا ف الشقه هي كمان حصلت تنجس بيتي ال.....
سيف.يعني ورد مش بنتك و بنت ايه 
احمد.يعني الحاجه الوحيده اللي طلعت بيها ف دنيتي تطلع وهم
سيف.يما حذرناك من ايه وقلنالك شكلها مش مظبوط كنت تقولنا دي غلبانه دي محترمه ياابني الاشكال القذره دي بتبان من شكلها وقعت نفسك 
احمد.يعني الفلوس اللي كانت وخداها مني اول باول دي كانت بتديها للاشكال دي
سيف.بس ازاي حرقت وكسرت كل حاجه والظرف ده جه هنا وانتا الفتره الطويله دي ازاي مشفتهوش
احمد.استني استني انا فعلا مشوفتش الظرف ده قبل كده لانه مكنش موجود قبل كده معني كده ان حد حطه قريب
سيف.قاصدك ياسمين

في شقه والد ياسمين
ياسمين.صباح الخير
الاب والام.صباح النور 
الاب. ايه ده انتي خارجه
ياسمين.ايوه يابابا انا هرجع الكليه من النهارده
الام.بجد ياياسمين
ياسمين.ايوه ياماما لازم افوق لنفسي ولمصلحتي انا مش هوقف حياتي
الام.طيب يابنتي مش هتروحي لاهل ايه تجيبي ورد منهم
ياسمين.لا ياماما انا لو جبتها ابوها هيستغلها فرصه وهيفضل يتنططلي هنا كتير وانا عايزه الناس تتقي شري كفايه عليه اللي شافه مني لكن لو اتعرضلي تاني هيبا هو اللي جني ع نفسه
الاب.خلاص يابنتي يلا بينا اوصلك معايا 
ياسمين.ماشي يابابا سلام يا ماما

في شقه احمد دلفت الخادمه لتنظف المنزل لتنصدم بوجود الظرف مع احمد وسيف
عنيات بتوتر.ازيك يابيه 
احمد.اهلا ياعنيات يلا شوفي شغلك
سيف.كان يضغط ع الارقام في الهاتف ليجد من صاحب هذا الهاتف المجهول ليضغط ع رقم مدون بعنيات الشغاله لتكون الصدمه رنين هاتف عنيات لينظر سيف واحمد لها بدهشه واستغراب
سيف.هاتي يابت الموبيل اللي معاكي ده
حاولت عنيات الهروب والخروج من الشقه حتي امسكها سيف ولم تستطيع الهروب

احمد بعنف. انطقي يابت مين اللي جاب الظرف ده هنا وايه علاقتك بيه
عنيات ببكاء وخوف.حاضر حاضر هقول علي كل حاجه
فلاش باك
بصوت عنيات..انا كنت عارفه سامح صاحب ايهاب وكنا هنتجوز وكنا مع بعض في الجنينه وفجاه بطني وجعتني فدخلت الحمام ولما خرجت لقيت مدام ايه هي واللي اسمه ايهاب ده واقفين مع سامح خطيبي استخبيت لحد مامشيو وروحت جاريه علي سامح
سامح.ايه يابت انتي متعشيه كرومب ولا ايه ساعه ف الحمام
عنيات.مين اللي كانو واقفين معاك دول وتعرف الست دي منين
سامح.ابدا ياستي دا صاحبي ايهاب ودي واحده شمال مقرطسه جوزها ومرفقاه عليه وحامل منه كمان والنطع جوزها هيلبس العيل
عنيات بصدمه.اييييه يعني اللي ف بطنها ده مش ابن احمد بيه وابن صاحبك
سامح بإستغراب.انتي تعرفيها يابت انطقي
عنيات.ايوه دي الست اللي انا اشتغلت عندها من شهرين

بعد مرور عده اشهر
سامح.الو ايوه يابت ياعنيات عايزك ف مصلحه هتكألنا الشهد
عنيات.ايه هي دي
سامح.انزلي قبليني ف الكافيه اللي ورا العماره اللي بتشتغلي فيها
عنيات.مش هقدر انزل المدام هنا
سامح.اتصرفي وانزلي

في الكافيه
عنيات بصدمه.ينهار اسود بقا مدام ايه قتلت صاحبك ده
سامح.وطي صوت هتفضحينا ايوه قتلته وانا معايا نسخ من الفديوهات والصور دي ف اوضاع استغفر الله العظيم 
عنيات.وايه المطلوب مني بقا ان شاء الله
سامح.انا هروح بكره ليها واساومها ع الحاجات دي واخد منها مبلغ محترم ونتجوز بقا
عنيات.انتا اتجننت ياسامح عايزها تقتلك
سامح مش هتقدر لاني معايا نسخ كتير

بصوت عنيات..وفعلا جه وقلها وكرشته وقالتله هظبط اموري وابا اكلمك امشي قبل ماجوزي يرجع وتبقا مصيبه.حاضر همشي..وفعلا مشي وهي كانت ولا ع حامي ولا بارد وعدا فتره و ولقيته كلمني تاني ونزلت قبلته ف نفس الكافيه واداني تيلفونه وقالي ساعه ما اجي تقفي تصورينا بيه وتخليه معاكي عشان لو غدرت بيا زي ايهاب وفعلا جه وصورتهم بعديها بيومين كلمني وقالي اقابله تاني واداني الظرف وحط فيه التيلفون وقالي انا الفلوس اتبعتتلي حطي الظرف اللي معاكي ف اوضه النوم وفعلا حطيته ونفس اليوم ده مدام ايه تعبت ودخلت المستشفي واتوفت وهي بتولد وحضرتك قعدت فتره طويله عند والدتك وسامح هرب بلفلوس كلها ومعرفش عنه حاجه حاولت اساوم اهل مدام ايه بلحاجات دي واخد منهم فلوس بس كنت خايفه انا اضريت اخبي الظرف كل شويه ف حته شكل وخبيته ف المطبخ بس مدام ياسمين شافته وكانت عايزه تشوف ايه فيه بس انا قولتلها دا خطيبي بعتهولي وخليتها طلعت لمامتها وخبيته ف الدرج تحت الالبوم لحد لما تيجي يوم اجازتي واخده بس ملحقتش لان مدام ياسمين قالتلي مستغنيه ع خدمتك ومعرفتش اخده وكنت جايه النهارده عشان اخده بس ربنا اراد انه يكشفلك حقيقه كل شيئ حواليك 
احمد.امشي اطلعي برا براااا
سيف.اهدي يااحمد مش كده اهدي علشان تعرف تتصرف 
احمد.اتصرف ايه انا ادمرت انا كنت مغيب ومتغفل السنين دي كلها والهانم مستقرضاني وانا بغبائي ضيعت من ايدي ياسمين كنت بحلم بواحده حقيره دمرت حياتي وهي عايشه وهي ميته وكنت بفكر فيها ومراعتش مشاعر واحده حبتني بجد وعاملتني بما يرضي الله وراعتربنا فيا وف بيتي وف بنتي اللي مطلعتش بنتي ضيعت دره مصونه بسبب واحده قذره متستاهلش كل اللي حصلي ده ذنب ياسمين يمكن لو كنت عاملتها بما يرضي الله ونسيت اللي متستاهلش دي مكنتش اتكسرت واتوجعت كده ياجدع كان زماني عايش سلطان زماني وكان زمان الحمل منزلش وكان هيبا عندي اولاد من ضهري وصلبي ودمي بس ورحمه امه وابويا لفضحك وافضح اهلك يا ايه الكلب واحط راسهم ف الوحل بذنب خراب بيتي وحياتي وخسارتي لواحده عمري ماهعرف اعوضها

رايكم يهمني اكملها ولا لا
تفاعل ومتابعه للحساب الخاص وكومنتات عشان هنزل البارت الاخير

الفصل10والاخير
بعد مرور 6اشهر نجح احمد في قضيه انكار النسب وامضاء عائله ايه ع اقرارات بعدم مطالبه احمد بميراث او مصاريف لورد اما عن ياسمين فعادت متفوقه وناجحه في دراستها وتقرب منها اسلام وباح لها بحبه لها منذ صغارهم

في كليه هندسه...
ياسمين.ياااه اخيرا خلصنا الامتحانات 
بتول.ايوه عقبال السنين التانيه ونتفكو ونعملو المكتب المعماري اللي كنا بنحلم بيه ونشتغل ونشوف مستقبلنا
ياسمين.مستقبل ايه ياام كرش انتي هتولدي امته بقا زهقتيني انتي بقالك10سنين حامل
بتول.10 سنين والله عندك حق انا حاسه اني حامل من زمان بس الدكتور حته ده كل مااروحله اساله هولد امته يقولي لسه بدري يا مدام انتي مستعجله ع ايه اه ه ه ه الحقيني ياياسمين اه ه ه انا شكلي هولد 
ياسمين.اخيرا استني اطلب الاسعاف 
بتول.بسرعاااااه الحقيني بموت 
بعد 10 دقائق حضرت الاسعاف وتم نقل بتول الي المستشفي
كان محمد ذاهبا يمين ويسار في قلق واولده بتول تبكي وهي تقول ربنا يقومك بلسلامه يابنتي وميورنيش حاجه وحشه فيكي
ام ياسمين.ان شاء الله ربنا هيقومهالنا بالف سلامه
ابو ياسمين.يارب جيب العواقب سليمه يارب
سمع الجميع صوت صراخ الطفل ركضو نحو غرفه العمليات محمد.خير يادكتور
الدكتور.اطمن الطفل والام بخير بس هنحط البيبي ف الحضانه لحد ما مامته تفوق 
جاء اسلام.خير يامحمد بتول ولدت ولا لسه
محمدبفرح.اه جابت محمود عقبال مانشيلولك بقا ياعم
نظر اسلام الي بتول نظره حب وهو يقول.ان شاء الله قريب قوي قوي كمان 
نظرت ياسمين الي الارض خجلا وزع محمد نظرات بين ياسمين واسلام وابتسم وقال.يارب حقا لو اللي ف بالي حصل 
اسلام.ايه هو اللي فبالك 
محمد.بعدين بعدين يلا احنا دلوقتي ندخل نزين الاوضه بتاعت بتول قبل ماتخرج من العمليات

خرجت بتول بعد فتره قصيره من غرفه العمليات الي غرفه عاديه التي قام بتزينها اسلام ومحمد وياسمين ويارا
بتول بتعب.الله مين اللي عمل الحاجات الحلوه دي كلها
محمد بتكبر.انا طبعا 
بتول.تسلم ايدك ياحبيبي جميله خالص
محمد.دي اقل حاجه عندي
اسلام.تصدق انك عايز تنضرب ع فكره يابتول احنا الاربعه اللي زوقنا الاوضه يعني مش هو والتصميم كان من دماغ ياسمين واحنا نفذناه جوزك دا كداب وهيرح مارينا
ضحك الجميع

في كافيه كان يجلس احمد وسيف معا
سيف.انا لحد دلوقتي مش مصدق اللي انتا عملته ده كله
احمد.امال كنت عايزني اعمل ايه اربي واكبر واعلم واصرف ع بنت حرام مش بنتي
سيف.دي طفله ذنبها ايه انتا مفيش فايده فيك مش عايز تتعلم من غلطك كنت ربتها وسترت علي عمايل امها كنت كسبت ثواب واجر كبير عند ربنا 
احمد.كان لازم ارد اللي امها عملته فيا وهي عايشه وهي ميته
سيف.لا يااحمد انتا السبب ف انفصالك انتا وياسمين عن بعض كان بإيدك تظبط حياتك وبيتك وتعيش سعيد باسلوبك كرهتها فيك وظلمت طفله برئه ملهاش ذنب بالي امها عملته كنت سبتها ع اسمك عشان ربنا يباركلك ف حياتك وعيشتك وشغلك وفلوسك
احمد.مكنتش هقدر اشوفها قدامي كنت هفتكر اللي امها عملته فيا 
سيف بتنهد.طيب انتا ناوي تعمل ايه بقا دلوقتي
احمد.هرجع ياسمين
سيف.ازاي بقا
احمد.يوم الخميس الجاي سبوع ابن اخوها هفاتحها ف الموضوع واطلب اقابلها ف الكافيه اللي بتحبه واحكيلها كل حاجه حصلتلي بعدها وهي اكيد هتتعاطف معايا وهتوافق ترجعلي

في شقه والد ياسمين كان الكل مجتمع
الاب.خير يااسلام يابني قلتلي انك عايزنا كلنا ف موضوع
اسلام.انا طالب ايد ياسمين ياعمي قولتو ايه

يوم سبوع المولود
حضر الاهل والجيران والاقارب وكان احمد من ضمن الحضور في وسط اجواء الاحتفال بلمولود اغني سبوع 
ام بتول.يلا ياام محمد هاتي الغربال والهون عشان نغربلو العيل
ام محمد.حاضر يلا
ام محمد كانت تتدق الهون وام بت ل كانت تغربل الطفل
ام بتول.اسمع كلام ابوك تن تن اسمع كلام جدك احمد اسمع كلام تيته عزيزه اسمع كلام ماما اسمع كلام عمتو ياسمين
اسلام.وبنسبالي انا شفاف دا انا عمه ياخلق ياهو
ام بتول.اسمع كلام عمو اسلام واسمع كلامي انا كمان واسمع كلام عمتو يارا
ام محمد يلا يابتول تعالي خطي 
ام محمد وام بتول.الاوله بسم الله والتانيه بسم الله والتالته................الخ
بعد ذالك حملت بتول الطفل واخذ الكل يدور حولها وهم يمسكون الشموع ويغنون حلقاتك برجلاتك ذهب احمد الي ياسمين
احمد.ازيك ياياسمين اخبارك ايه وحشتيني قوي
ياسمين.كويسه وانتا موحشتنيش خالص ولم نفسك بدل ماالمك انا فاهم 
ذهبت ياسمين من امامه وذهب وراها وهو يقول.ياسمين ياسمين ارجوكي
استدارت له بغضب.عايز ايه وايه اللي جابك هناليك عين تيجي هنا بعد اللي عملته فيك ولا بلاش دي ليك عين تبقا واقف ولا قاعد وسط الناس بعد الفضيحه اللي فضحتها لمراتك وانكرت نسب طفله ملهاش ذنب ياشيخ ان الله حليم ستار استر الناس علشان ربنا يسترك لا وكمان بتفضح واحده ميته ياشيخ اذكرو محاسن موتاكم
احمد.انتي عرفتي الكلام ده منين
ياسمين.مين ف العماره هنا ولا ف شارعنا هنا معرفش 
احمد.انتي بتدافعي عن واحد قذره زي دي ليه زعلانه عشانها مش دي السبب ف بعدنا عن بعض
ياسمين.ياخي اتقي الله بقا شويه واحده ماتت كانت قبل ماتموت قالتلك روح اتجوز واحده وذلها معاك واجرحها واكسرها انتا بتعلق غلطك وقله تقديرك ع واحده ميته انتا ايه شيطان 
احمد بتوسل.ياسمين ارجوكي اديني فرصه اخيره والله انا اتغيرت اللي ايه عملته فيا كسرني وقطم ضهري وهدني
ياسمين.حد قالك اني عبيطه عشان اوافق ع واحد فضح مراته قدام الناس كلها بذمتك انتا هيبا ليك امان صدقني ولا انا ولا غيري هتوافق تبقا ع ذمه واحد زيك 
احمد.طيب بصي انا هسيبك الاسبوع ده تفكري اننا نقعد مع بعض ف اي حته ونتكلم ارجوكي تسمعيلي وان شاء الله هتتاكدي اني بحبك ومستحيل اجرحك ولا اكسرك تاني ولا هأذيكي
ياسمين.تمام نتقابل زي النهارده
احمد بفرح.نتقابل في الكافيه اللي انتي بتحبيه فكره لما قولتيلي كانت من امنيه حياتي اكتب كتابي فيه
ياسمين.تمام نتقابل الساعه8المغرب

في شقه محمد شقيق ياسمين
بتول بخضه.لا دانتي اتجننتي يعني اتفقتي تقابليه يا ياسمين من يوم السبوع وانتي متفقه معاهوجايه تقوليلي قبلها بيوم انتي واعيه للي بتقوليه
ياسمين.ايوه واعيه للي بقوله وعارفه انا هعمل ايه كويس
بتول.ياسمين متستعطبطيش فوقي
ياسمين.انا فايقه اهو

في الكافيه 
دلف احمد وفي يده باقه من الزهور ليري ان المكان مزين بلورود والبالونات ليري مشهد مصدمه بلنسبه له
المأذون.بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير
وقع البوكيه من يده وهبطت دموعه بحرقه عندما راي ان ياسمين تزوجت اسلام
عندما راته ياسمين نهضت وتحركت نحوه ببخبث وانتصار
ياسمين.اه نسيت اقولك يوم السبوع اني كتب كتابي ف نفس الميعاد اللي حددناه سوا بس طبعا مش هقدر انسي اعزمك ع فرحي خد دعوه فرحي اصلي هعمل فرح كبير وفستان وليله بقا عقبالك 
احمد بكسره ودموع.ليه يا ياسمين تعملي فيا كده ليه مقولتليش ليه افضل الاسبوع ده متعشم اننا نرجع لبعض وطلعتيني سابع سما ودلوقتي وقعتيني ع جدور رقبتي لسابع ارض ليه وجعتيني كده ليه كسرتيني
ياسمين.وانتا ليه وجعتني وليه كسرتني طب انا وجعتك وكسرتك عشان انتا وجعتني وكسرتني اما انتا ليه وجعتني وكسرتني كنا عملت ليك ايه استحملتك واستحملت ظروفك اي بنت بتحلم بيوم فرحها عشان تلبس فستانها وتمسك ايد عريسها وتفرح وتتزف ويتعملها فرح انا ضحيت بكل ده ووافقت عشان حبيتك واديتك بدل الفرصه الف بس تصدق انك عملت فيا جميله اننا نتفصل عشان ربنا يكرمني بواحد ابن حلال راجل بمعني الكلمه بيحبني بجد وانا كمان حبيته وبندم كل الندم اني حبيت واحد زيك ف يوم من الايام انا كل ماافتكر اني كنت بحبك بقرف من نفسي وبكره نفسي قوي
اسلام.كفايه كده بقا يا ياسمين يلا بينا نمشي 
ياسمين.يلا ياحبيبي

رحل الجميع وذهبو الي منازلهم وتركو احمد وحيد حزين مكسور
اما عن ياسمين واسلام فذهبو للنزهه سويا 
اسلام.انتي لسه بتحبي احمد ياياسمين
ياسمين.هو لو انا بحبه كنت سيبته وفضت يرجعلي كتير ووافقت اتجوزك
اسلام.امال خلتيه يجي ليه النهارده
ياسمين.اسلام انا مش هنكر اني كنت بخبه بس دلوقتي مش بكره ف حياتي قده انا بحبك انتا واتمنيت اننا كنت اعترفتلي بحبك من زمان انتا جتلي العوض الجميل والحاجه الحلوه ف الدنيا دي بجد مش هقدر ابعد عنك واستغني عنك بس انا كنت حالفه انه لو اتعرضلي تاني اوجعه واكسره عشان اعلمه درس ان بنات الناس لعبه وانه لو فكر يتجوز تاني يبا يعاملها بما يرضي الله مش زي ماكان بيعاملني
اسلام.بس انتي جيتي عليه قوي
ياسمين.بيتهيقلك انا اللي جه عليا كتير قوي قوي كمان قدمتله كل حاجه حلوه وقدملي كل حاجه وحشه سيبك بقا من السيره النكد دي والله جاعدتك غم ياغريب 
اسلام.هههههه
ياسمين.ايه الضحكه الحلوه دي ايوه كده فكنا احنا عرسان وعايزين نقول كلمتين رومانسيين لبعض وكمان فرحنا كمان اسبوعين لازم نجهز لاجمل ايام حيتنا وعمرنا
اسلام.عندك حق ياحب عمري واول واخر حب ف حياتي
تم تحضير حفل الزفاف وتزوجو وانجبو ولد(بدر) وبنت(بدور)تؤام وعاشو اجمل حياه وتخرجت ياسمين من كليه الهندسه وبتول ايضا وتم فتح مكتب معماري واصبحو اشهر مهندسين معمارين وحققو النجاح حلم عمرهم وانجبت بتول فتاه (زهره)اما عن احمد فظل وحيد حزين مكسور ولم يتزوج 
تمت....رايكم




تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -